17.8.05

Virtuelle referansetjenester

Søndag var jeg på et seminar (på IFLA) om virtuelle referansetjenester. Det var en presentasjon av flere tjeneste fra hele verden (Florida, Storbritannia, Sverige m.fl), og ga meg en visshet om at vår norske tjeneste Biblioteksvar ikke har noe å bekymre seg over for øyeblikket. Vi jobber i riktig retning :)

KIRSTI NILSEN (University of Western Ontario, London, Ontario, Canada) forsker på området, og var spennende å høre på. Vi husker vel alle at biblioteket finner svaret - ca 50% av gangene? Hun hadde ganske tilsvarende tall å komme med, bare et lite hakk bedre: vi finner svaret 60% av gangene... Hva med de 40% som ikke får svaret? Kvalitet på VR-tjenester, og på alle andre referansetjenester for den saks skyld, er viktig. VR-tjenestene har gitt oss en mulighet til å se bedre på kvaliteten vi tilbyr brukerne. Vi kan lese gjennom dialoger i etterkant, og kanskje kan vi lære noe av det og bli flinkere. Det var bl.a. oppsiktsvekkende at referanseintervjuet er totalt fraværende ganske ofte. Noe å tenke på? I vår egen tjeneste, Biblioteksvar, er det nedsatt en egen gruppe for å jobbe med netopp kvalitet på tjenesten. Det er betryggende :)

Vår Biblioteksvar var ikke en av de som ble presentert på seminaret, men vi har en egen poster på Ifla. For de som ikke har vært her: Poster sessions er rett og slett plakater/posters som er slått opp i utstillingsområdet. Det er mange av dem, og de er fra hele verden. Her presenteres mange forskjellige prosjekter, og det er en del av IFLA som er svært matnyttig. Man kan se på posters når man selv vil, men de er også bemannet 2 timer tirsdag og 2 timer onsdag. Da kan man treffe de som jobber med prosjektene, og stille spørsmål hvis man ønsker ytterligere informasjon. Disse kommer jeg sikkert tilbake til - jeg har falt for et par av prosjektene som er tilstede her (minst)!

http://www.playtona.com