9.1.06

"Bloggen - en ny skriftkultur?"

Dette er overskriften på en kronikk Eirik Newth har skrevet i dagens Aftenposten.

Sitat:
NETT FORTRENGER PAPIR. Den som har trodd den papirbaserte skriftkulturen var unntaket som bekreftet regelen om digitalisering av mediene, bør ta en titt på undersøkelsen "Pew Internet & American Life" fra 2. november i fjor. Den kan fortelle at fire millioner amerikanske tenåringer får utløp for sin skrivetrang på nettet.

Anbefaler sterkt alle bibliotekansatte til å lese denne artikkelen!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Veldig, veldig interessant! Spesielt likte jeg hintet, eller skal jeg si sparket, til "Gi rom for lesing!" som også jeg synes har en ensidig lese-på-papir-vinkling. Hvis Sony-leseren holder hva den lover, hvilket jeg naturligvis tviler på, så har vi etter min mening nok et eksempel på at lesingen ikke kan knyttes til et medium alene. Jeg tror jeg knapt har lest eller skrevet så mye så jevnt som etter at jeg kuttet ut papiravisene og kastet meg over bloggene... Hilsen anonymous Klaus Jøran

9. januar 2006 kl. 21:49  
Blogger Rigmor said...

Det er jeg veldig enig i! Nettaviser og blogger er det jeg leser aller mest av for tida, og det viser seg jo at dette er media som også de unge setter pris på og bruker. Ergo burde vel alle som jobber med lesestimulering kaste seg over dette? Jeg synes Newth har mange bra poenger her. Flott at noen sier dette høyt!

9. januar 2006 kl. 23:00  
Blogger Rigmor said...

Hvis noen vi lese om Sonys e-bok: Bloggen til Jan Omdahl

10. januar 2006 kl. 11:48  

Legg inn en kommentar

<< Home


http://www.playtona.com